Potřebujeme Váš souhlas k využití jednotlivých dat, aby se Vám mimo jiné mohly ukazovat informace týkající se Vašich zájmů. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko „OK“.
Plastikový model letadla 1/72
Detailní informaceStíhací bombardovací letoun Su-22M-4 je nadzvukový samonosný celokovový středoplošník se šípovým křídlem, jehož vnější části mají měnitelné nastavení šípu (měnitelná geometrie křídla) v rozmezí 30° až 63°, plovoucím šípovým stabilizátorem a šípovou svislou ocasní plochou. Pro výcvik pilotů je učena dvoumístná verze Su-22UM-3K.
Ve výzbroji čs. letectva sloužily jednomístné verze jako stíhací bombardéry u 20. sbolp Náměšť nad Oslavou, kde nahrazovaly starší Su-7, nebo jako průzkumné u 47. pzlp Hradec Králové (do r. 1985 Pardubice), kde sloužily po boku průzkumných MiG-21R a L-29R. Několik letounů obou verzí létalo i u 6. sbolp v Přerově. Do letectva ČSLA byly zavedeny od roku 1984 (poslední dorazily až v roce 1990), z letectva AČR vyřazeny v roce 2002.
Letouny Su-22 byly dodávány z tehdejšího Sovětského svazu. Nebyly přelétány, ale dopravovány v rozebraném stavu na letiště v Hradci Králové a Náměšti nad Oslavou, kdy byly kompletovány a zalétávány.
Stejně jako u typu Su-7 tvořila hlavňovou výzbroj dvojice kanonů NR-30 ráže 30 mm, po jednom v kořeni každého křídla. Palebný průměr byl 80 nábojů na kanon.
Zbarvení obou u našeho letectva provozovaných verzí bylo následující – horní plochy nepravidelná pole kombinace tmavě a světle hnědá, zelená a tmavě a světle zelená, spodní plochy pak byly světle modrošedé a stříbrné. Čtyřmístná trupová čísla byla u prvních strojů černá s bílým lemem, u pozdějších žlutá, buď nelemovaná nebo s bílým nebo červeným lemem; při revizích se barevné provedení sjednotilo na celožlutých číslicích.
Celkem 8 strojů verze M-4 a 4 stroje verze UM-3K se dočkalo v průběhu provozu změny trupového čísla, když bylo zjištěno, že původní označení neodpovídá zavedeným zvyklostem. Celkem v našem letectvu sloužilo 50 letounů jednomístné a 8 letounů dvoumístné verze.
Varianty letounů Su-22 v československém vojenském letectvu:
Su-22M-4
Jednomístná varianta.
Motor AL-21F-3S, sestával ze čtrnáctistupňového axiálního kompresoru, prstencové spalovací komory, dvoustupňové turbíny a forsážní komory s dvoupolohovou stavitelnou výstupní tryskou.
Oproti všem ostatním verzím nemá stavitelný kužel vstupního ústrojí, a proto dosahuje menších rychlostí.
Tato verze jako první obdržela palubní počítač, který je srdcem zbraňově-navigačního systému.
Katapultážní sedačka K-36DM, bez možnosti provést katapultáž přes neodhozený překryt. U prvních verzí si pilot padákový postroj oblékal mimo letoun, později byly popruhy již součástí sedačky.
Letouny z počátečních sérií nebyly vybaveny televizním naváděním protizemních ŘS, na palubní desce proto chyběla obrazovka naváděcího systému.
Letoun byl vybaven palubním záznamovým a diagnostickým zařízením, data jím zaznamenaná bylo možno přenést do pozemního vyhodnocovacího zařízení.
Jednomístná verze má 6 podkřídelních závěsníků a celkem 9 podtrupových (z nichž jsou 2 trojice uspořádány za sebou). Na ně lze zavěsit velmi širokou paletu výzbroje – kanonové kontejnery, bloky nebo stromečková vypouštěcí zařízení pro neřízené protizemní střely, letecké pumy, kontejnerové pumy, zápalné nádrže; řízené protizemní střely s laserovým (Ch-25ML a Ch-29L), s rádiovým (Ch-25MR) a televizním naváděním (Ch-29T), dále protiradilokační Ch-25MP a Ch-58E. Pro vlastní obranu bylo možno podvěsit rakety R-60 na střední podkřídlové závěsníky. Přídavné nádrže o objemech 800 l a 1150 l byly samozřejmostí.
Pod zadní část trupu je možno zavěsit aparaturu BA-58, registrující činnost nepřátelských radiolokátorů, která přenáší data do naváděcího systému protiradiolokačních střel.
Pro průzkumné účely mohl být na centrální podtrupový pylon zavěšen dvoudílný kontejner KKR, obsahující 3 kamery pro svislé a šikmé snímkování, pro noční používání obsahuje i výmetnici světlic. V zadní části kontejneru se nacházela aparatura RTR pro REB. Dále bylo možno na levý vnitřní podkřídelní závěsník umístit kontejner SPS.
Pro pasívní obranu sloužily výmetnice klamných cílů – 12 výmetnic KDS na pravé straně aerodynamického hřbetu + 4 bloky ASO-2V na horní straně trupu.
2 letouny byly zničeny katastrofou u letectva AČR (1996 a 2000); 2 letouny havarovaly v roce 1989, jeden u letectva ASR v roce 1994.
Kód produktu | MSVIT72059 |
---|---|
Značka | MODELSVIT |
Záruka |
1 hodnocení a 0 uživatelských recenzí
Potřebujeme Váš souhlas k využití jednotlivých dat, aby se Vám mimo jiné mohly ukazovat informace týkající se Vašich zájmů. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko „OK“.
Souhlas můžete odmítnout zde.
Zde máte možnost přizpůsobit si nastavení souborů cookies v souladu s vlastními preferencemi.